Vi använder cookies för att samla in och analysera information om webbplatsens prestanda och användning, för att tillhandahålla sociala mediefunktioner samt för att förbättra och anpassa innehåll och annonser.
OBS! Art4m's webbplats sträcker sig över flera domäner så dina val ovan gäller för Art4m.se, Presentreklam.nu, Profilprodukter.nu, Profilkläder.nu, Julklappar.nu, Sommarpresenter.nu, Gåvokort.eu, Jubileumsgåvor.nu, Logomärkning.nu samt Produktmedia.nu. Du kan när som helst ändra genom att klicka Cookie-inställningar (symbolen ner till vänster).
Nödvändiga cookie
Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies är aktiverade som standard och kan inte inaktiveras eftersom webbplatsen inte skulle fungera korrekt utan dem.
Preferenser
Preferens-cookies möjliggör att webbplatsen kan komma ihåg information och anpassa utseendet och funktionaliteten för varje användare. Detta kan inkludera lagring av val såsom valuta, region, språk eller färgschema.
Analys-cookies
Analys-cookies hjälper oss att förbättra webbplatsen genom att samla in och rapportera information om hur den används.
Marknadsförings-cookies
Marknadsförings-cookies används för att följa användares aktiviteter på olika webbplatser för att kunna visa relevanta och engagerande annonser.
OBS! Art4m'webbplats sträcker sig över flera domäner så dina val ovan gäller för Art4m.se, Presentreklam.nu, Profilprodukter.nu, Profilkläder.nu, Julklappar.nu, Sommarpresenter.nu, Gåvokort.eu, Jubileumsgåvor.nu, Logomärkning.nu samt Produktmedia.nu. Du kan när som helst ändra genom att klicka Cookie-inställningar (symbolen ner till vänster).
Du har ännu inte lagt något i kundvagnen
Öppettider Vi svarar i telefon mellan 8.30 och 17.00 på vardagar. Skickar du meddelande svarar vi inom 24 timmar (vardagar)
Dags att köpa in julklappar till dina anställda? Eller kanske en giveaway till dina viktigaste kunder med en önskan om trevlig semester? Då står du i begrepp att göra ett inköp av produktmedia – och ska läsa detta mycket noga.
Produktmedia är faktiskt mycket, mycket mer än pennor och t-shirts. Enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik stod produktmedia för 8,0 procent av företagens totala investeringar i reklam under 2021. Den sektorn är därmed den fjärde största efter Internet (39,5%), Produktion (17,0%) och Sponsring (7,5%), och större än t ex TV-reklam, Butikspromotion, Direktreklam, Tryckta nyhetsmedier, Tryckta intressemedier, Radio etc.
Rätt använd kan produktmedia bli en smart budskapsbärare och ett övertalningsmedel. – Det finns en ofantlig mängd produkter och olika sätt att använda dem på. Det ger ett stort kreativt utrymme, säger Örjan Sjöling på grossisten New Wave Groups avdelning Research and Development, där man gjort flera studier på nyttan med presentreklam/produktmedia. Men trots att sektorn alltså utgör en betydande del av företagens investeringar i marknadsföring ses den i många fall inte som just – marknadsföring.
– För många handlar det fortfarande bara om pennor eller kepsar av dålig kvalitet snarare än ytterligare en kanal för att skapa aktivitet kring en produkt eller ditt varumärke, säger Jennifer Åberg som tillsammans med Malin Kämpe i sin magisteruppsats på Stockholms Universitet studerat hur tre stora svenska organisationer använder sig av presentreklam/produktmedia i sin marknadsföring.
Att inte ta produktmedia på allvar är synd – för dig själv.
– Man får inte glömma att produkten man ger bort blir en representant och en budbärare för givarens varumärke och image. En produkt som är väl genomtänkt i alla avseenden, funktion, design etc stärker varumärket. Motsatsen blir en produkt som kan direkt skada det, säger Caj Ehrling, art director och grundare till företaget Art4m Design & Promotion som säljer produktmedia bl a över internet.
Men du som står i begrepp att köpa in någon form av reklamprodukt borde ändå ställa dig frågan: Vad ska jag egentligen tjäna på den?
– Den som vill använda sig optimalt av presentreklam/produktmedia bör till att börja med integrera den i sin övriga marknadsföringsstrategi. Det är först då den kommer till användning, säger Malin Kämpe.
Helt klart är att om ditt företag lyckas harmonisera sin produktmedia med företaget i övrigt så finns pengar att tjäna. I sin magisteruppsats studerade Jennifer Åberg och Malin Kämpe bland annat Telia – ett stort företag med väl utarbetad strategi kring produktmedia.
– De använder hela tiden produktmedia som en del i övriga kampanjer. Vid ett tillfälle hade de till exempel en kampanj i svenska fjällen och delade i samband med den ut sittunderlag med sin logotyp intryckt, så att när folk suttit på dem lämnades Telias logotyp som avtryck i snön, berättar Malin Kämpe.
– Det är då som produktmedia blir som bäst. Det är ett väldigt flexibelt medium – om du tänker utanför pennor och kepsar och lyckas koppla dem till ditt företag i övrigt eller allra helst till olika events och kampanjer, säger Jennifer Åberg.
Art4m värnar om dig som kund och din personliga integritet. På denna sida kan du läsa om vår integritetspolicy och hur vi hanterar personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, som bygger på EU-reglerna för dataskydd (GDPR) gällande från och med 25 maj 2018. Till personuppgiftslagen hör all typ av information kring personuppgifter som direkt och indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Personuppgifter som Art4m kan ha om dig som kund:
• Namn och eventuellt titel• Kontaktuppgifter• Personnummer (om du t ex har en enskild firma eller har legitimerat dig vid köp / utlämning av varor)• Lösenord (i de fall ditt företag har en kundshop hos oss där du har inloggning som användare eller administratör)
Så kallade känsliga personuppgifter hanterar vi normalt inte.
Hur och varför vi använder alla eller delar av dina personuppgifter:
För att hantera ett kundprojekt (från en första förfrågan, till offert, order, inköp, leverans och fakturering) registreras väsentliga uppgifter om det beställande företaget samt involverade kontaktpersoner, i vårt affärssystem. Denna information raderas efter 7 år.
Legitimation kan begäras vid utlämning av varor.
I vårt interna CRM system sparas namn, titel, kontaktuppgifter (telefonnummer och mailadress) och eventuella anteckningar kring aktiviteter, avstämningsmöten, utprovningar etc som vi genomför med våra kunder. Art4m's sälj- och ekonomipersonal har tillgång till det kundregister som finns i affärssystemet.
Mailadresser sparas i vårt register för nyhetsbrev och annan information. Detta register uppdateras inför varje utskick. Du kan mycket enkelt avregistrera dig – genom att klicka på avregistreringslänken längst ned i mailet så tas din mailadress bort för framtida utskick.
Art4m delar inte några personuppgifter med tredje part, förutom där det är nödvändigt till underleverantör och speditör för att fullfölja en specifik beställning eller leverans. Vid t ex distributioner till hemadresser till olika mottagare sparas dessa uppgifter så länge det är nödvändigt för att genomföra leveransen och för att t ex spåra ej levererad försändelse. Personuppgifter används i dessa fall inte för andra ändamål än dessa.
Vi sparar personuppgifter om dig som kund så länge det finns en kundrelation och så länge det är nödvändigt för arkiveringsändamål samt för att uppfylla bokföringsskyldigheten i bokföringslagen.
Avtal mmRegistrering och hantering av personuppgifter relaterade till olika typer av avtal (men endast de uppgifter som behövs för att uppfylla avtalet). Exempel på avtal är anställningsavtal, kundavtal och leverantörsavtal.
The GiftcardI vårt gåvokort The Giftcard sparas inlösenuppgifterna i ca 3 år. Dessa används för att kunna leverera den inlösta gåvan, samt för att kunna hantera reklamationer, garantiärenden, spåra bortkomna paket eller liknande. Behöring administratör på Art4m har tillgång till uppgifterna.
Om Art4m's webbplatserFör din trygghet är våra webbplatser s k säkra webbplatser med SLL-certifikat och 2096-bitars kryptering (https), för att beställningar, inloggningar och formulär ska kunna användas säkert.
Användning av cookiesVåra webbplatser använder sessions-cookies för att underlätta användningen (dessa raderas när webbläsaren stängs), samt Analytics-cookies för statistik (webbläsar-info, IP-nr mm sparas enl Googles standardpolicy). Vill man undvika spårning bör cookies stängas av i webbläsaren. Vi använder inga tredjeparts-cookies.
Information, ändring eller borttagning av uppgifter
Har du frågor, eller önskar du ta del av den information som finns om dig så begär du den genom att maila info@art4m.se. Bifoga en kopia på ditt körkort eller ID kort så att vi kan säkerställa att det är rätt person som begär informationen (kopian raderas efter att identifieringen genomförts). Du får ett svarsmail med aktuell information samt relevanta bilagor. Önskar du radera eller ändra dina personuppgifter återkopplar du till Art4m med vändande mail, varpå vi raderar / ändrar din information.
© Copyright Art4m Design & Promotion AB 2018