Många ord inom Produktmedia

Kärt barn har många namn... blir du förvirrad av alla olika begrepp? Här reder vi ut termerna:

Produkter inom segmentet profilprodukter, profilkläder, profilreklam och företagsprofilering syftar till att profilera företaget som använder dem. De innebär en produkt med maximal exponering av varumärket och det aktuella budskapet, och oftast är karaktären mer ett rent arbetsredskap än en gåva. Exempelvis skyltmaterial för mässor eller kläder, pennor, block och usb-minnen som används i arbetet.

Produkter inom segmentet presentreklam, reklamgåvor, giveaways och företagspresenter syftar mer till att det är en gåva till mottagaren, ibland med ett reklambudskap. Logomärkningen eller budskapet är ibland underordnad och mycket diskret för att inte störa. Vid t ex julklappar till den egna personalen så avstår man oftast helt från logomärkning.

Observera att gränsen mellan dessa olika begrepp inte alltid är distinkt, utan samma produkt kan användas inom flera områden - det är användningen och utformningen som styr. Ett usb-minne är en profilprodukt när det används som ett redskap i arbetet, men en reklamgåva när det huvudsakligen ska användas för att lagra mottagarens privata bild- och mediafiler.

Ett annat segment är s k merchandise – produkter som designats eller logomärkts för att sedan säljas till slutkonsument. Som tröjor som säljs i samband med idrottsevenemang och konserter, eller prylar gjorda för kända varumärken. I detta fall är varumärket ofta så attraktivt för den som köper produkten, att han/hon ser logomärkningen som ett mervärde.